LIFESTYLE

Alles over lifestyle binnen virtual- en augmented reality.

Hoeveel Nederlanders hebben een virtualrealitybril?

In een eerder artikel hebben we het gehad over het aantal verkochte virtualrealitybrillen van vorig jaar en hoe de markt er op dit moment uitziet. Maar hoeveel mensen hebben eigenlijk in Nederland een virtualrealitybril in huis? Wij hebben het antwoord voor je, dus lees verder!

Een meisje met een Virtual Reality bril.

Hoeveel mensen?

Laten we beginnen met de grootste vraag. Hoeveel mensen bezitten een virtualrealitybril? Het antwoord daarop is: meer dan 650.000 mensen. Oftewel, ontzettend veel. Maar betekent dat dan dat er zoveel mensen in Nederland honderden euro’s hebben neergelegd om een virtualrealitybril te bezitten? Nee, eigenlijk niet.

Welke brillen?

Samsung heeft het grootste aandeel in handen In Nederland met ongeveer 331.500 stuks. Hierbij gaat het voornamelijk om de Gear VR van Samsung. De reden dat Samsung zo’n groot marktaandeel heeft in Nederland komt waarschijnlijk door de acties die ze hebben gehad, waarbij je een Gear VR ontvang bij een telefoon, toen het nieuwste Samsung Galaxy model. Veel mensen hebben deze daardoor in hun bezit gekregen en de kans is groot dat je iemand kent die met deze actie een Gear VR heeft.

Een groot deel van de overige brillen zijn van VR Box, Trust en Ritech. Deze merken verkopen allen brillen van 10 tot 30 euro. Hier zit uiteraard niet de geavanceerde techniek in die je bij brillen van een paar honderd euro hebt.

Als we gaan kijken naar de echte high-end VR-brillen komen we uit bij Oculus en HTC. Hier zijn we een marktaandeel voor beide merken van maar één procent. Oftewel, 6.500 stuks per merk. Dit laat goed zien dat Nederland nog in de beginfase zit van virtual reality voor de consumenten. We zijn geïntroduceerd met het concept, maar de drang om een goede VR-bril aan te schaffen is nog niet aanwezig bij de Nederlanders. Wellicht dat dit in de toekomst gaat veranderen als de geavanceerde VR-brillen een vriendelijkere prijs gaan krijgen.

Hoeveel zou jij over hebben voor een VR-bril? Of heb je er al eentje? Laat het ons weten in een reactie. We zijn benieuwd!

Geen hoogtevrees meer door virtual reality?

Volgens onderzoekers zal virtual reality een zeer populair hulpmiddel worden om van hoogtevrees af te komen. Hoe ziet dat er dan uit? En zijn de mogelijkheden om angsten te overwinnen dan niet eindeloos?

Mensen met hoogtevrees kunnen met behulp van virtual reality een situatie simuleren dat ze op grote hoogte staan. Zo kunnen ze wennen aan de hoogte, zonder dat ze daar daadwerkelijk moeten staan. In de simulatie kunnen mensen bijvoorbeeld over een hoge touwbrug lopen en zichzelf vasthouden aan touwen aan de zijkanten. Virtual reality zou ervoor kunnen zorgen dat angsten worden overwonnen.

Overwin je hoogtevrees virtueel.

Naast hoogtevrees zijn er heel veel andere veelvoorkomende angsten. Een hele herkenbare is de angst voor spinnen. Terwijl deze beestjes eigenlijk helemaal niks doen zijn ontzettend veel mensen bang voor spinnen. Ik ben er ook één van. Met virtual reality kun je proberen van deze angst af te komen.

Een ander voorbeeld dat de onderzoekers gaven was de angst voor openbare ruimtes. Veel mensen vinden dit heel eng en gaan daardoor liever niet de deur uit, of ze durven het zelfs helemaal niet meer. Met virtual reality kun je door een supermarkt lopen, over straat of bijvoorbeeld door een park. Zo kun je in kleine stapjes wennen aan het idee zonder dat je bang hoeft te zijn dat er iets gebeurd.

Loop door een supermarkt om te wennen aan openbare ruimtes.

Een andere angst waar ik zelf nog aan denk is vliegangst. Nog een veelvoorkomende angst die moeilijk is om te overwinnen. Voor iemand met vliegangst is er normaal gesproken geen manier om het in kleine stappen aan te pakken. Bovendien is er geen mogelijkheid om snel te stoppen als het teveel wordt. Met virtual reality zou je een hele vlucht kunnen namaken. Niet in de cockpit dan uiteraard, maar gewoon op een passagiersstoel. Je kunt naar buiten kijken, het cabinepersoneel loopt langs en je hoort de geluiden die je tijdens een echte vlucht ook zou horen. Het voordeel is dat mensen uit de vlucht kunnen stappen wanneer ze willen en zo kleine, rustige stapjes kunnen zetten om hun angst te overwinnen.

Om een angst volledig te overwinnen zul je uiteraard uiteindelijk ook in het echt stappen moeten zetten. Hoewel ik niet weet of ik het zelf wel zou willen proberen met spinnen denk ik dat het voor veel mensen deze manier van virtual reality een grote stap in de goede richting zou kunnen zijn. Zou jij willen proberen om van je angsten af te komen met virtual reality? Laat het ons hieronder weten in een reactie!

Tanden poetsen leuker met Virtual Reality.

We weten allemaal dat kinderen spelend leren. Denk maar terug aan de tijd dat jouw neefje of nichtje of broertje of zusje nog klein waren. Op elk speeltje of tastbaar product bijten ze in, slaan ze op, gooien ze mee of proberen ze op te klimmen. Kinderen leren door te ontdekken.

Dit geldt ook bij het tanden poetsen. Kort geleden is bekend dat kinderen vanaf hun 12e jaar gemiddeld meer gaatjes hebben dan in hun eerste 12 jaren. Dit heeft verschillende oorzaken: slecht leren poetsen of niet meer poetsen vanwege gebrek aan ouderlijk gezag. Vaak is het altijd een strijd om de kinderen te laten poetsen.

De oplossing
Ontwikkelaar GamesThatWork heeft daar iets op gevonden. Door middel van het gebruik van Virtual Reality leren de kinderen met een game tanden poetsen, genaamd: Bursh up. In de game zet een ‘slachtoffer’ met een grote tandenborstel. De kinderen moeten de viezigheid in een bepaalde tijd wegpoetsen.

Het belangrijkste voordeel van deze game is dat kinderen op een leuke manier leren tanden poetsen. Daarnaast leert de app je ook echt goed leren poetsen. Eerst moet alle viezigheid weg zijn, voordat ze verder mogen. Waarschijnlijk kom je ook op plekken, waar minder goed gepoetst wordt.

Tanden poetsen met VR

Daarnaast leren de kinderen op een leuke en leerzame manier hoe ze moeten tanden poetsen en waarom dit belangrijk is voor je gebit. Jong geleerd is oud gedaan, zeggen ze ookwel. De technieken en de associatie die zij nu meekrijgen met de term ‘tanden poetsen’ zullen veel baat hebben wanneer zij ouder worden.

Heb jij ook kinderen en is het elke ochtend en avond weer stress en gedoe voordat zij hun tanden hebben gepoetst? Probeer dan de Bursh up app. De app is speciaal ontwikkeld voor jonge kinderen en is goedgekeurd door de US Education Department, dan weet je zeker dat geschikt is.

Hoofdband voorkomt wagenziekte in virtual reality.

Uit een onderzoek van ScienceNews is gebleken dat 25% tot 45% van de gebruikers van een virtual reality bril last hebben van een soort van bewegingsziekte tijdens het gebruik. Dit zorgt voor veel ongemak voor de gebruiker. Misschien had herken je het gevoel. De misselijkheid in de auto als je te lang op je telefoon hebt gezeten terwijl de auto alle kanten op rijd. Tijdens het gebruik van een virtual reality bril is bewegingsziekte natuurlijk ook niet prettig. Het lijkt er nu op dat Otolith een oplossing geeft gevonden voor de bewegingsziekte bij het gebruik van een virtual reality bril.

Otolith is bezig met de ontwikkeling van de OtoTech. Er is al een prototype en op dit moment lopen de onderzoeken over de werking van de OtoTech. Dit zou een oplossing moeten worden voor de bewegingsziekte tijdens je virtual reality ervaring zonder het gebruik van medicijnen en de nadelige bijwerkingen hiervan.

Hoe werkt de OtoTech?
De beelden in virtual reality komen niet altijd overeen met de werkelijkheid. Hierdoor raakt als het ware je evenwichtsorgaan in de war. De OtoTech is een prototype die kleine trillingen stuurt naar het evenwichtsorgaan. Hierdoor wordt het evenwichtsorgaan als het ware gemanipuleerd, waardoor de misselijkheid van de bewegingsziekte wordt tegengegaan. De OtoTech wordt achter de oren geplaatst en wordt op zijn plaats gehouden met een hoofdband.

OtoTech

Afbeelding: Otolith Labs

Er was tot zover alleen nog maar gezocht naar oplossingen voor het probleem, vaak in de vorm van medicijnen die kunnen zorgen voor bijwerkingen, maar de OtoTech zou de bewegingsziekte van het begin af aan aanpakken. Klinkt ideaal toch? Tot nu toe lijken de onderzoeken positieve uitkomsten te hebben, maar het is waarschijnlijk nog wel even wachten tot het product daadwerkelijk op de markt zal verschijnen.

Nuttig voor andere doeleinden
De hoofdband zou ook in het alledaagse leven kunnen helpen. Zo hopen ze te kunnen helpen met normale wagenziekte, maar ook bij chronische bewegingsziekte. Otolith wil de OtoTech in 2019 gaan testen bij defensie bij het Amerikaanse ministerie van Defensie. Het personeel van defensie kan namelijk wagenziek worden in de voertuigen. Ook bij andere beroepen zou de OtoTech een waardevol product kunnen zijn. Het lijkt een op grote schaal inzetbaar product te worden!

Denk jij dat de OtoTech kan helpen tegen bewegingsziekte? En zou jij het willen kopen als je hier last van hebt tijdens het gebruiken van je vr-bril? Laat het weten in een reactie!

Shoppen met augmented reality is de toekomst.

Al jaren groeit de e-commerce over de hele wereld. Mensen houden van het gemak van online shoppen en oriënteren zich zelfs ook vaak online voor ze de winkels in gaan. Het nadeel aan online shoppen is dat producten niet altijd helemaal aan je verwachtingen voldoen. ‘Deze trui leek blauw en niet grijs op de foto’s’, ‘Ik dacht dat de tas groter zou zijn’ of ‘deze kussens blijken toch niet bij het interieur te passen’. Veel producten worden door deze andere verwachtingen retour gestuurd. Dit kost de consument en het bedrijf tijd en geld. Bovendien zijn al die retourzendingen slecht voor het milieu.

Met augmented reality is hier een oplossing voor gevonden. In steeds meer webwinkels kun je tegenwoordig de producten namelijk overal plaatsen. Hoe zien de kussens eruit op je bank? Of hoe groot is die tas? Je kunt het nu zien voordat je de producten besteld. Door middel van augmented reality kun je met je telefoon of tablet via de camera producten virtueel in de ruimte plaatsen. Je kunt er omheen lopen, het product van heel dichtbij bekijken of juist van veraf. Zo krijg je een goede indruk van de grootte en kleur van het product.

Maar bij welke webwinkels kun je nu al producten bekijken met augmented reality? Steeds meer winkels volgen de trend om augmented reality te integreren en ze proberen er allemaal een eigen draai aan te geven. Hier zijn een aantal voorbeelden van winkels die augmented reality gebruiken of hebben getest:

IKEA
Bij Ikea kun je met behulp van de augmented reality app meubelstukken in je huis plaatsen. Door het scannen van codes in de catalogus van Ikea komt het meubelstuk tevoorschijn. De app projecteert een 3D-model van de meubels in de ruimte. Past het meubel wel of toch maar verder zoeken? Deze optie is sinds deze zomer ook mogelijk binnen de app van Wehkamp.

GAP
Gap heeft een pilot gedaan met de app DressingRoom. Je kiest een avatar met jouw lichaamstype. Deze avatar verschijnt in de ruimte via je telefoon en je kunt deze vervolgens bewegen en er omheen lopen. Kijk hoe de kleding eruit ziet vanuit alle hoeken en koop de kleding direct in de app.

AMAZON
Amazon biedt ook augmented reality aan. Draai het product, zoom in, zoom uit en verplaats het naar de gewenste plek in de ruimte. In het onderstaande filmpje krijg je een goede indruk van hoe deze technologie precies in zijn werk gaat.