GADGETS

Al het nieuws en informatie over virtual- en augmented reality gadgets.

Eindeloos rondlopen in virtual reality met een loopband!

Normaal kun je met virtual reality niet echt lopen, omdat je dan door je hele huis zou lopen en dit zou kunnen zorgen voor gevaarlijke situaties. Enversed heeft een loopband ontwikkeld die ervoor zorgt dat je onbeperkt in virtual reality rond kan lopen. Lees snel verder om erachter te komen hoe dit werk!

Sloffen

De loopband is rond en hij loopt iets op aan de zijkanten. Je moet hierbij niet denken aan een traditionele loopband in de sportschool, want eigenlijk zit er helemaal geen band op waar je overheen loopt. Door middel van speciale sloffen onder je voeten kun je gemakkelijk over de oppervlakte schuiven. Als je vervolgens een loopbeweging maakt glijden je voeten mee, waardoor het echt lijkt alsof je loopt. In de virtuele wereld loop je dan vooruit. Doordat je nu zelf fysiek kan lopen wordt de virtuele ervaring direct een heel stuk realistischer dan voorheen.

Beperkingen

Als je op de virtual reality loopband loop zit je bij je middel vast. Dit voorkomt natuurlijk dat je je evenwicht verliest in de echte wereld en vangt je op. Het nadeel hiervan is dat je dus ook met een speciale loopband nog steeds niet alle menselijke bewegingen kan maken. Je kan namelijk niet bukken. Daarnaast kun je wel lopen in de virtuele wereld met de loopband, maar rennen lijkt nog steeds niet mogelijk, mede doordat je dus vast zit bij je middel.

Consumenten

De loopbanden voor virtual reality zijn ontzettend duur. Reken hierbij op zo’n 6000 euro. De gemiddelde consumenten gaat dit niet kunnen betalen. De loopbanden zijn echter ook niet gericht op consumenten, maar meer voor professioneel gebruik. Zo kunnen bijvoorbeeld artsen of politieagenten situaties nabootsen om van te leren, zonder dat ze daadwerkelijk in gevaar kunnen zijn. Voor speciale virtual reality speelhallen zou het eventueel wel mogelijk zijn om deze aan te schaffen. Er zijn namelijk genoeg spellen om te spelen!

Het lijkt erop dat je voorlopig geen virtual reality loopband in je woonkamer zal hebben staan. Vind jij dit een nuttige uitvinding? Of draaien we toch een beetje door in onze virtuele wereld? Laat onder dit artikel je reactie achter!

Grotere kijkhoek met de StarVR One?

De kijkhoek is bij bijna alle virtualrealitybrillen nog een groot probleem. Deze kijkhoek wordt ook wel het duikbrileffect genoemd. De StarVR One gaat een einde maken aan dit effect door een veel grotere kijkhoek te introduceren. Ben je benieuwd hoe deze bril dit gaat oplossen? Lees dan snel verder!

210 graden

De kijkhoek van de StarVR One is 210 graden. Dit houdt in dat je aan de zijkanten veel meer kunt zien, net zoals in het echte leven. Als je dit vergelijkt met de huidige populaire virtualrealitybrillen is dit een enorm verschil. De Oculus Rift en de bril van HTC hebben beide maar een kijkhoek van 110 graden. Dit zorgt ervoor dat je aan de zijkanten niets kunt zien, dus letterlijk alsof je een duikbril op je hoofd hebt. Om meer te kunnen zien moet je met je hoofd bewegen. Met de StarVR One zou dit dus veel minder nodig zijn.

Tegenvaller

Hoewel de kijkhoek van 210 graden heel indrukwekkend lijkt geld deze hoek alleen voor de zijkanten en niet voor onder en boven. Deze verticale kijkhoek is namelijk maar 130 graden. Dit is nog steeds groter dan de huidige populaire modellen, maar het zorgt er wel voor dat er zwarte balken aan de onder- en bovenkant zichtbaar zijn.

Scherm

Doordat het scherm een stuk groter is aan de zijkanten heeft het ook een hogere resolutie. Dit vereist daardoor direct meer rekenkracht van de bril. Om dit minder zwaar te maken stelt de bril alleen de delen scherp waar je naar kijkt. In de praktijk merk je hier bijna niets van, omdat je ogen van nature niet alles scherp ziet. Alleen het deel waar je echt naar kijkt zie je volledig scherp.

Problemen

Helaas werkt het systeem nog niet helemaal feilloos, maar de bril is dan ook nog in vroege ontwikkeling. Daarnaast heb je een hele krachtige (en dure) computer nodig om de StarVR One optimaal te kunnen gebruiken. Wanneer de VR-bril op de markt komt is nog niet aangekondigd en ook de prijs is op dit moment nog niet bekend. In combinatie met de computer die je nodig hebt zal het waarschijnlijk geen goedkoop speeltje worden.

Wat vind jij van de StarVR One? Denk je dat er potentie in zit of biedt deze VR-bril niet genoeg innoverende specificaties? Laat het ons weten in een reactie hieronder!